27.7.09

sedih...

aunty may...itu panggilan untuk dia bagi aku sekeluarga.nenek mai...panggilan oleh adam dan alyaa utk dia.alyaa suke panggil dia ikut pintu dapur rumah mak.'nenek maiiii,nenek maiiiii!
ermmm dia pun kalo da dgr suara nyaring alyaa cepat2 dia bukak pintu dapur umah dia pulak.pastu start arrrr borak2 ngan mak aku.mak ngan aunty may kalo da berborak.memang riuh rendah di buatnye.dah macam adik beradik.family aku ngan family aunty may memang rapat since kitorang pindah ke seksyen 13.

family aunty may peramah sangat.husband aunty may,uncle ramli pun peramah.anak2 dia pun same gak.ingat lagi rasanye 10 tahun lepas anak aunty may yang bongsu'haziq' suke melepak kt umah aku.pagi2 dia da datang ikut pintu dapur siap bawak sebotol ribena ngan bantal busuk dia.malam baru dia balik umah dia balik.bukan haziq je,anak2 dia yang lain pun same.adik2 aku pun suke gak melepak umah aunty may.masing2 da buat macam umah sendiri.aunty may tu kreatif orangnye.hantaran kahwin aku,abang2 aku,adik aku sume dia yang gubah.mase tunang pun dia yang gubah.bilik pengantin kitorang pun dia yang tolong hias.kiranye kalo umah aku buat kenduri...aunty may nilah orang kuat.lepas tu aku tak boleh lupa satu lagi skill aunty may ni.dia terror masak.kuih,biskut,lauk sume sedap.paling best puding roti.kalo bulan puase dia wajib buat dan dia tak penah lupa kat jiran2 sekeliling.terutama family aku.
tapi sekarang semua tu dah takkan berulang lagi.bulan puasa nanti da tak merasalah puding roti aunty may.raya pulak takdelah biskut suji arab aunty may yang sedap tu.adik2 aku yang belum kahwin tu pulak tak merasalah gubahan hantaran yang cantik2 idea kreatif aunty may.kalo mak abah buat kenduri dah tak dengar la suare gelak tawa aunty may lagi.

sebab.......aunty may dah pergi.selama-lamanye.... takkan kembali lagi.takkan!arwah pergi mengadap illahi semalam 27 july 2009 jam 4.30 petang.arwah pergi dengan tenang di sisi suami dan anak2 nye yang tercinta.di hospital Putrajaya.arwah mengidap kanser payudara.aku baru dapat tau 2 bulan lepas.tapi mak cakap dah lama sebenarnya.cuma arwah tak bagitau sesiapa.
aku terkilan sangat-sangat sebab aku tak pergi melawat selama arwah terlantar di hospital.ade adik aku ajak,tapi aku kata'nantilah'...aduhhhhh kesalnye aku.menyesal...aku cuma dapat menatap jenazah arwah.tenang je wajah arwah.bersih macam baby.

mak adalah insan yang paling sedih.dia terlalu sedih dengan pemergian teman baik dia.pagi tadi aku lalu depan rumah arwah.sepi,sayu...mase tula aku teringat balik semua kenangan2 manis sepanjang berjiran dengan arwah.mengalir air mata aku.hubby aku pun terkejut sangat semalam.dia tanya aku banyak kali.bile aku cakap aunty may dah takde.dia berulang-ulang kali tanye betul ke?macam tak percaya katanye.sebab nampak sihat.hermmmm...kalau dah sampai masa,sihat ke tak sihat..tetap pergi!arwah di kebumikan di tempat kelahirannye.di Tanjung Malim Perak.semalam balik kerja,aku sefamily terus ke Tnjg Malim utk menatap arwah untuk kali terakhir.aku rase macam nak peluk cium arwah biler sampai tu.tapi aku kawal perasaan.sedihnye tuhan saje yang tahu.berjuraian air mata.tapi aku redha dengan pemergian nye.Tuhan lebih menyayangi arwah.semoga arwah di tempatkan dikalangan orang yang beriman.bersemadilah dengan aman.takziah untuk uncle ramli sekeluarga :( Al Fatihah

1 comment:

☆ lieya latif ☆ said...

alfatihah buat arwah..salam takziah dari lieya .....semoga arwah ditempatkan di kalangan golongan2 org yg beriman......

you might also like: